Wat kan yoga nidra en ademcoaching betekenen op de werkvloer?

Welzijn op het werk. Work-life balans… het is mooi hoe bedrijven zich inzetten. Waarom geef je eens geen moment rust aan je medewerkers?

Voor sommige mensen klinkt ademcoaching en yoga nidra als iets heel wollig en zweverig. Maar dat is eigenlijk niet zo. Er werden heel wat wetenschappelijke studies naar beide vormen van ontspanning verricht en het heeft al tal van medewerkers in burn-out, op rand van burn-out en met overmatige stress terug of sneller naar de werkvloer gebracht.

De kracht van ademhaling

Wist je dat we maar liefst 25000x per dag ademen? Maar check eens even: hoe adem jij? Is dat oppervlakkig hoog in je borstkas, of heel diep in je buik? Adem je door je neus of door je mond?
Met enkele kleine, simpele ademhalingsoefeningen en technieken kan stress bijna instant worden verlicht. Bij het regelmatig doen van ademhalingsoefeningen, worden de effecten op lange termijn ook steeds meer zichtbaar.

Zo heb ik iemand met chronische hyperventilatie door stress die regelmatig langskomt. Een heel jonge dame die na slechts 3 maanden volledig is opengebloeid. De hyperventilatie komt soms nog wel, maar al veel minder dan ervoor, omdat ze kiest om tijd te nemen om te ontspannen en ademhalingsoefeningen te doen.

Hoe zit dat dan in elkaar?

Er bestaan enorm veel ademhalingsoefeningen, verschillende strekkingen en technieken. De ene is al wat bekender dan de andere, maar ademcoaching wint zeker aan bekendheid. En dat brengt ons bij de essentie:

De grootste kracht van het bedrijfsleven zijn nog altijd de mensen. Maar mensen zijn geen machines. Ze hebben emoties, gedachten en allemaal andere grenzen en verwachtingen. Ademhaling kan medewerkers helpen om beter om te gaan met de dagelijkse ratrace. Het kan hen ook helpen om makkelijker los te laten en dingen in perspectief te zien.

De uitkomst is simpel: je haalt vlucht/vecht-principe uit het stressmoment.

Dit kan je op 3 manieren doen:

  • Door een workshop door een ademcoach aan te bieden aan de medewerkers die dit willen proberen. Tijd maken voor Jezelf maakt zulke workshops op maat en aangepast aan de noden van je bedrijf. Bovendien is er ook nog een follow-up sessie na 2 weken.
  • Door als teamleider of HR-medewerker een workshop “Op Adem komen op het Werk” te volgen. Tijdens de interactieve workshop krijg je tools aangereikt hoe jij de kracht van ademhaling kan inzetten in je team of op de werkvloer. Bijvoorbeeld bij extreme stress-situaties, bij emoties die sterk opspelen na een conflict, etc. Alle oefeningen in deze sessie zijn veilig en kunnen voor iedereen worden gebruikt. Zou geef jij zelf ruimte aan je collega’s om even een pauze te nemen wanneer dat nodig is en kan jij ze helpen als het even te veel wordt.
  • Door een aangepaste persoonlijke coaching te bieden aan mensen die meer baat hebben aan 1-1 begeleiding. Dit kan perfect als aanvulling naast psychotherapie en andere therapievormen.

En yoga nidra dan?

Heb jij zelf al eens het zalige gevoel van diepe relaxatie ervaren? De combinatie van ademcoaching en yoga nidra (een heel krachtige vorm van meditatie) kan mensen echt in een diepe staat van ontspanning brengen, ook al is het maar een half uurtje.

Wist je dat een uur yoga nidra, gelijk staat aan 4u diepe slaap?


Dat zegt genoeg nietwaar? Deze vorm van yoga, die door iedereen beoefend kan worden, werd en wordt nog steeds in verschillende studies wetenschappelijk onderzocht.

Die onderzoeken wijzen uit dat mensen die regelmatig aan yoga nidra doen beter met stresssituaties kunnen omgaan, maar het gaat nog een stapje verder.

Bij kankerpatiënten bijvoorbeeld brengt yoga nidra rust tijdens zware behandelingen. Doordat de patiënten die rust ervaren, gaan ze ook beter met de behandelingen op. Helaas is het geen kuur op zich natuurlijk, maar als we alles al wat meer draaglijk kunnen maken, is onze missie geslaagd.

Hoe kan je meditatie, of in het geval van Tijd maken voor Jezelf, de combinatie van yoga nidra en ademwerk op de werkvloer integreren?

  • Door op regelmatige basis kleine groepssessies te organiseren. Dat kan bijvoorbeeld ons yoga nidra@work traject of ons Mind-Walk@work traject (dit vindt buiten plaats) zijn. Minigroepen versterken ook de connectie van de deelnemers, waardoor collega’s ook beter zouden kunnen gaan samenwerken.
  • Sommige bedrijven kiezen er ook voor om 2 à 3 wellbeing shots per maand of per kwartaal te organiseren voor wie dat wil binnen de organisatie. Dit kan onder de middag als een lunch & learn, maar eventueel ook online, door toegang tot het online programma.


Er zijn dus tal van mogelijkheden. Wil je graag meer weten over onze vaste pakketten, of wil je graag iets bespreken op maat van jouw organisatie? Contacteer me dan door hier te klikken.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: