6 redenen om een ademsessie te volgen

6 redenen om aan ademcoaching te doen.

Seg, dat ademen, dat kan ik toch. Anders overleef ik niet? Ik hoor het maar al te vaak dat mensen niet echt weten wat ademcoaching inhoudt. Daarom…

Ademwerk is al langer bekend, onder meer als onderdeel van yoga of meditatie. Bewust ademhalen op zich is al krachtig. Heb je veel te kampen met stress? 1 simpele oefening levert al instant relaxatie op. En iedereen ademt, dus je hebt de nodige tools voor de oefeningen altijd bij je. Geen dure accessoires nodig. In dit artikel geven we jou 6 voordelen van starten met ademwerk of eens een ademsessie uit te proberen.

Oplaadmoment voor jezelf – letterlijk

Net als je telefoon of je tablet, heb jij ook tijd nodig om op te laden. Ook jouw batterijtjes raken op. Bewust ademhalen zorgt ervoor dat je tot rust komt, maar ook vernieuwde energie krijgt. Met als gevolg een natuurlijk gevoel van evenwicht. Je voelt je goed.

Ademen geeft energie en focus

Er zijn honderden ademhalingsoefeningen. Als je een ademsessie gaat volgen bij een breathwork facilitator (ook wel een ademcoach), begeleidt deze jou in gecontroleerde oefeningen. Deze oefeningen kunnen je rust en harmonie brengen, of net een opkikker, een energiestoot. En dat is allemaal wetenschappelijk onderbouwd, geen zweverigheid – gewoonweg ademhalen, op een bewuste manier. Volgens een studie aan het Ierse Trinity College, zorgt bewust ademhalen er ook voor dat de hoeveelheid noradrenaline in je brein meer in balans is. Dit is een natuurlijke boodschapper in je lichaam die een invloed heeft op focus en bepaalde emoties. Als deze hoeveelheid meer in evenwicht is, zorgt dit ervoor dat we meer gefocust zijn. Daarom zijn bepaalde ademhalingsoefeningen ook ideaal bij drukke periodes op het werk of tijdens examenperiodes.

Beter slapen door bewust te ademen

De gigantische hoeveelheid prikkels die we per dag binnenkrijgen. De uren die we aan onze computer en op onze smartphone spenderen. Ze zorgen voor slapeloze of rusteloze nachten. Door enkele ademhalingsoefeningen voor het slapengaan, deconnecteer je niet alleen. Het heeft ook een positief effect op ons zenuwstelsel. Door het rustgevende effect slaap je sneller in en slaap je dieper.

Ademen geeft een boost aan je immuunsysteem

Yep, zo simpel als ademhalen kan het zijn. Laat me even vertellen hoe. We associëren stress heel vaak met onze mentale toestand en emoties. Stress zet zich echter ook vast op ons lichaam, en vooral op je zwakke plekken. Het is wetenschappelijk bewezen dat bepaalde aandoeningen deels ook door stressfactoren worden getriggerd. Regelmatig je stressniveau bewust verlagen, zorgt er dan ook voor dat bepaalde klachten zullen verdwijnen en bepaalde ziektes zich niet ontwikkelen.

Ik ben hier zelf ervaringsdeskundige. In aanloop naar, tijdens en zelfs na de 3 burnouts heb ik te kampen gehad met verschillende “kwaaltjes”, de ene al wat erger dan de anderen. Ik heb hopen specialisten gezien, van endocrinologen, tot neurologen – maar er was niets te vinden. “Het is stress, mevrouw,” krijg je dan te horen, tot je op een dag op spoed terechtkomt en letterlijk door 1 oog niet degelijk meer kan zien. Kan je je voorstellen wat er gebeurt als je niets aan die stress-situatie doet?

Bewust ademhalen, om tot rust te komen, kan voor een lagere hartslag zorgen, wat mogelijk een positieve invloed heeft op je bloedsomloop en je bloeddruk.

Bewust ademen zorgt voor een positieve mindset

Bepaalde ademhalingsoefeningen bevorderen je kracht om positief te denken, of neutraliseren zelfs negatieve gedachten. Een bepaalde ademhalingsoefening zorgt dat je rustig blijft wanneer je dat het meeste nodig hebt. En oh ja, die heb ik persoonlijk al vaak gebruikt.

Deelnemen aan een ademsessie is gewoon leuk

Dat moment voor jezelf, dat gevoel tijdens en na een ademsessie. Het is gewoonweg leuk. Nadien gezellig napraten, met een kopje thee of cacao, het haalt je even uit die dagelijkse sleur. Bewust ademen brengt lichaam én geest tot rust.

Boek hier jouw kennismakingsessie met ademcoach Jessica

* ademwerk of een specifieke ademhalingsoefening kan nooit een bezoek aan een dokter of specialist vervangen. Het is geen wondermiddel. Een goede breathwork facilitator met kennis van zaken, geeft ook informatie over eventuele contra-indicaties.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: